Terugblik op een boeiende Waterstof Challenge 2025
8 October 2025Eind september nam een team van Hysolar partner KWR en van de Provincie Utrecht deel aan de 24-uurs Waterstof Challenge. In dit jaarlijkse evenement gaan teams met een waterstofauto 24 uur op pad, waarbij ze onderweg punten verzamelen bij aangewezen checkpoints en praktijkervaring opdoen in de waterstofmobiliteit. Het draait niet alleen om het afleggen van kilometers, maar vooral om het delen van inzichten: van tanken tot plannen, van techniek tot infrastructuur. Dit evenement brengt pioniers uit verschillende werkvelden samen en maakt zichtbaar wat al mogelijk is met waterstof en waar nog kansen liggen.
Leren door te doen
De deelname sluit aan bij het bredere werk van KWR en de Provincie binnen het project Life New Hyts, waarin een gehele waterstofketen is gerealiseerd in Nieuwegein: van lokale productie en distributie tot toepassing in het wegvervoer en mobiele werktuigen. Tijdens de challenge is er natuurlijk getankt bij het Hysolar/Greenpoint tankstation in Nieuwegein. Maar daarnaast moest er ook getankt worden in België en zelfs Frankrijk, wat waardevolle inzichten opleverde in hoe de waterstoftransitie in buurlanden zich voltrekt. Een mooi voorbeeld hiervan is dat in Parijs sinds de Olympische spelen maar liefst 500 taxi’s op waterstof rijden. Binnen de ring van Parijs kunnen deze taxi’s terecht bij acht waterstoftankstations, wat laat zien hoe snel de infrastructuur zich daar ontwikkelt. Daarnaast deden de deelnemers nog een aantal andere waardevolle inzichten op:
- Betaalinfrastructuur tijdens tanken: Een uniforme betaalmethode om te kunnen tanken in de verschillende landen ontbreekt. Elk land, en soms ook elk tankstation, hanteert zijn eigen betaalsysteem waar verschillende tankpassen voor nodig zijn. Veel waterstoftankstations geven aan in de toekomst een gestandaardiseerd betaalsysteem te willen invoeren. Dit zal het gebruiksgemak aanzienlijk vergroten.
- Beschikbaarheid tankstations: Tankstations kunnen onverwacht buiten gebruik zijn, ondanks dat deze wel op ‘beschikbaar’ staan in de H2live-app . Het advies wanneer je rijdt op waterstof: plan vooruit en houd rekening met alternatieve locaties.
- Ervaring met tanken: Voor sommigen was het tanken van waterstof een nieuwe ervaring, wat het aanvankelijk spannend maakt. Echter lijkt het tankproces sterk op dat van benzine en kun je binnen enkele minuten weer verder. Een opvallend verschil is dat de tanktuit met name bij regenachtig weer door de lage temperatuur tijdelijk kan vastvriezen. Een simpele oplossing is om een doekje mee te nemen en de tanktuit vooraf droog te maken.
- Comfort en ruim bereik waterstofauto: De Hyundai Nexo reed comfortabel en had een ruime actieradius van over de 600 km. Ruim voldoende om met meerdere rijders lange afstanden te kunnen afleggen.
KWR, Hysolar en de watersector
Groene waterstof begint en eindigt bij water. Voor de productie van waterstof via elektrolyse is zuiver water nodig, een grondstof die in Nederland grotendeels afkomstig is uit bronnen beheerd door drinkwaterbedrijven, waterschappen en provincies. De verwachte opschaling van waterstofproductie roept dan ook vragen op: waar komt het benodigde water vandaan en welke impact heeft dit op het huidige watersysteem? Aan dit soort vragen werken KWR en Hysolar nauw samen.